מה זה מיתוג?
שירותי מיתוג ועיצוב גרפיים הם היכולת שלנו לקחת מוצר ולהטמיע בו הבטחה מושכת.
הלקוח לא אמור לנחש שמוצר מסוים מכיל הבטחה (לעונג, בריאות, פרנסה וכן הלאה), אך הוא כן יכול להשתמש ביכולתו “לזהות תבניות”, כדי להניח על בסיס העיצוב והמיתוג הקיים שאכן קיימת הבטחה כזאת והיא אחידה עבור כל המוצרים או השירותים של עסק נתון.
שירותי מיתוג ועיצוב גרפיים הם היכולת שלנו לקחת מוצר ולהטמיע בו הבטחה מושכת.
הלקוח לא אמור לנחש שמוצר מסוים מכיל הבטחה (לעונג, בריאות, פרנסה וכן הלאה), אך הוא כן יכול להשתמש ביכולתו “לזהות תבניות”, כדי להניח על בסיס העיצוב והמיתוג הקיים שאכן קיימת הבטחה כזאת והיא אחידה עבור כל המוצרים או השירותים של עסק נתון.
כיצד הצרכן בוחר במותג?
יש שיגידו ששירותי מיתוג ועיצוב גרפי הם מהחשובים ביותר להצלחת עסק, בתחום השיווק והמכירות. ויש בכך הרבה היגיון.
רבים מאתנו, בבואנו לבחור מוצר חדש, נריח את ריחו, נמשש את מרקמו, נטעם את טעמו ונתרשם מצורתו. למעשה, רבים מאתנו, בבואנו לבחור במוצר ישן ומוכר, נעשה את כל זה באופן לא מודע – וזאת כדי לוודא שהמוצר עומד בציפיות שלנו.
שהוא מריח, טועם, נראה, מרגיש (וכן הלאה), כמו שאנחנו זוכרים אותו.
כך שאנחנו משתמשים בצורה החיצונית של המוצר (גם ריח זו מעין הוויה חיצונית), כדי לדעת אם אנחנו רוצים לבחור בו, או לדעת אם הוא בטיב של המוצר שאנחנו כבר מכירים.
אם יהיה לו ריח שונה, אולי נסיק שהוא לא באותה איכות. לטוב או לרע. אם יהיה לו צבע שונה, אולי נסיק שמדובר בסוג אחר, או קלקול מסוים, וכן הלאה.
אם ננסה לשער כיצד אנשים ניסו “לבחור מוצרים” בתקופת האדם הקדמון, הרי שסביר שהם הקדישו תשומת לב מרובה לאופן בו דברים נראים, מריחים, מרגישים (וכו’).
בין השאר, ניתן להניח, כדי להימנע נדברים שיכלו להרוג אותם ולמצוא דברים שיכלו להחיות אותם. כאשר ההבדל ביניהם לא בהכרח ניכר לעין המזדמנת.
כך שהעין המאבחנת של האדם הקדמון כמו יכלה לעזור לו להבדיל בין פריטים בריאים לכאלו שלא. באופן דומה למה שאי אילו אנשים עושים כיום בסופרמרקט.
החיפוש אחר מוצרי איכות "ממותגים"
ניתן להגיד שהחושים האנושיים סורקים אחר איכות. גם מראה חיצוני יכול להביע איכות.
עגבנייה אדומה נראית טוב, עגבנייה סגולה לא נראית טוב, ברבים מהמקרים. תפקידו של עיצוב גרפי לייצר מוצרים שנראים טוב, שמראים לחלק המאבחן שמדובר במוצר איכותי.
שמדגימה לחלק המאבחן שמדובר במוצר שלא יהרוג, אלא יחיה.
למעשה, זה העניין של מיתוג. כאשר אנשים שואלים, מה זה בעצם מיתוג, אפשר להסביר זאת כדרך עיצוב גרפי, לוגואים, שינוי תפישה, מודעות מותג, קישור לרגשות חיוביים וכן הלאה. וכל זה בהחלט יכול להיות נכון ורלוונטי, בהתאם להקשר.
ועם זאת, יותר מהכלל, מיתוג, הוא קודם כל הבטחה. הבטחה “שניתן לאכול את זה”, שמוצר זה מוסיף ערך לחיים, ולא גורע. המיתוג יכול להתבטא במדבקה של “בלי גלוטן”, או “בלי תוספת סוכר”, ויכול להתבטא בשם שמוכר לכל משק בית. שם שמביא עמו הבטחה.
למזוג את עיצוב המוצר הגרפי לתוך הבטחת המותג
ההבטחה יכולה להיות הקפדה על ערכים תזונתיים, והיא יכולה להיות דווקא הבטחה של חווית עונג מסוימת.
כאשר הדגש הוא היכולת לזהות אותה.
שירותי מיתוג, הם אלו המאפשרים לבעל עסק להראות ולהדגים ללקוחות שלו (ולחלק המאבחן שלהם) את ההבטחה הזו שוב ושוב. באם לא יהיה מיתוג, הלקוח לא בהכרח ידע לזהות את ההבטחה מאחוריו (בעזרת אותו חלק מאבחן).
אם בתקופת האדם הקדמון, היו פרחים שיודעים לרפא מחלות ולמלא את הבטן, האדם הקדמון לא בהכרח היה יודע למצוא אותם אם היו משנים את הנראות החיצונית שלהם כל תקופה. באופן דומה, שירותי מיתוג מעניקים למוצר, שירות, או עסק נראות ברורה וחוזרת על עצמה, שבני אדם יכולים לזהות.
ועם הזמן, לקשר בין אותה נראות לאותה הבטחה. ולדעתנו, לתוך זה אפשר למזוג את העיצוב הגרפי, הלוגואים, הגרפיקות, הפרסומות, שירותי הדפוס וכן הלאה.
ועם זאת, להתחיל מההבטחה ללקוח. על כן, לדעתנו, מיתוג הוא שילוב בין הבנה פסיכולוגית לבין היכולת למצק אותה לעיצוב אסתטי ומושך. עיצוב שמושך אנשים שרוצים את מה שהבטחנו ומזהים את ההבטחה כדרך אותו עיצוב.